DRUKUJ
2019-09-13

Tryb udzielania pomocy społecznej

Kto może korzystać z pomocy społecznej?

Prawo do świadczeń z pomocy społecznej przysługuje:

  • osobom posiadającym obywatelstwo polskie,
  • uprawnionym cudzoziemcom, przy czym muszą one zamieszkiwać i przebywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jakie są warunki uzyskania pomocy?

Prawo do świadczeń pieniężnych przysługuje osobom samotnym i rodzinom, jeśli dochód nie przekracza kryterium dochodowego.

Aktualnie kryteria dochodowe wynoszą:

  • dla osoby samotnie gospodarującej - 701 zł,
  • osobie w rodzinie - 528 zł,
  • rodzinie - 528 zł x liczba członków rodziny.

Za dochód uważa się sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, pomniejszoną o:

  • miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych,
  • składki na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ubezpieczenia społeczne określone w odrębnych przepisach,
  • kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób.

Do dochodu nie wlicza się:

  • jednorazowego pieniężnego świadczenia socjalnego,
  • zasiłku celowego,
  • pomocy materialnej mającej charakter socjalny albo motywacyjny, przyznawanej na podstawie przepisów o systemie oświaty,
  • wartości świadczenia w naturze,
  • świadczenia przysługującego osobie bezrobotnej na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych,
  • świadczenia pieniężnego i pomocy pieniężnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 marca 2015 r. o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych (Dz. U. Poz. 693),
  • dochodu z powierzchni użytków rolnych poniżej 1 ha przeliczeniowego.

Jednocześnie muszą wystąpić powody uzasadniające przyznanie pomocy, np.:

  • ubóstwo,
  • sieroctwo,
  • bezdomność,
  • niepełnosprawność,
  • potrzeba ochrony macierzyństwa,
  • wielodzietność,
  • bezrobocie,
  • niepełnosprawność,
  • długotrwała lub ciężka choroba,
  • bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych,
  • alkoholizm lub narkomania,
  • zdarzenie losowe lub sytuacja kryzysowa,
  • przemoc w rodzinie,
  • zdarzenie losowe i sytuacja kryzysowa,
  • klęska żywiołowa lub ekologiczna.

Wymagane dokumenty:

  • dokument stwierdzający tożsamość,
  • zaświadczenie o posiadanych dochodach wszystkich członków rodziny wspólnie zamieszkałych i prowadzących wspólne gospodarstwo domowe,
  • w przypadku osób chorych, niepełnosprawnych dokument poświadczający stan zdrowia lub niepełnosprawność,
  • inne dokumenty poświadczające sytuację bytową rodziny ubiegającej się o wsparcie.

 

ETAPY PRZYZNANIA ŚWIADCZENIA Z POMOCY SPOŁECZNEJ

 

1. Złożenie wniosku.

Świadczenia udzielane są na wniosek:

  • osoby zainteresowanej,
  • jej przedstawiciela ustawowego,
  • innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego,
  • pomoc społeczna może być także udzielana z urzędu.

Ośrodek przyjmuje także wszelkie zgłoszenia od osób, instytucji i organizacji społecznych, dotyczące konieczności udzielania pomocy każdej osobie lub rodzinie na terenie Gminy Goworowo.

 

Przyporządkowanie ulic do poszczególnych pracowników socjalnych znajduje się w zakładce:

 

Rejony opiekuńcze Ośrodka

 

Wniosek o świadczenia z pomocy społecznej można złożyć:

  • osobiście u pracownika socjalnego w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Goworowie przy ul. Ks. Stanisława Dulczewskiego 1A, w godz. 7:30-15:30),
  • telefonicznie pod nr telefonu: 29 7614015,
  • za pośrednictwem Poczty Polskiej na adres ośrodka, bez konieczności wizyty w GOPS,
  • poprzez wypełnienie formularza wniosku na portalu informacyjno-usługowym emp@tia:

    wnioski.mpips.gov.pl/ewnioski

Kreator wniosku na portalu informacyjno-usługowym emp@tia ułatwia złożenie wniosku i pilnuje, aby wszystkie wymagane pola zostały wypełnione. Aby móc składać wnioski elektronicznie konieczne jest posiadanie podpisu elektronicznego lub bezpłatnego profilu zaufanego.

 

Podstawą udzielenia pomocy jest rodzinny wywiad środowiskowy, który przeprowadza się w miejscu zamieszkania osoby lub rodziny albo w miejscu ich pobytu, w dniach roboczych, w godzinach pracy GOPS.

 

2. Sporządzenie rodzinnego wywiadu środowiskowego.

W ciągu 14 dni roboczych od dnia złożenia wniosku, pracownik socjalny przeprowadza wywiad w miejscu stałego zamieszkania lub w miejscu czasowego pobytu. Wywiad przeprowadza właściwy ze względu na rejon pracownik socjalny. Celem wywiadu jest ustalenie aktualnej sytuacji osobistej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej osoby i rodziny oraz opracowanie planu pomocy. Zasady i tryb przeprowadzania wywiadu reguluje Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 sierpnia 2016 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego. Brak zgody osoby zainteresowanej na przeprowadzenie wywiadu jest równoznaczne z rezygnacją z pomocy. Strona występująca o pomoc powinna dysponować dokumentami, które pozwolą ustalić dane personalne oraz informacje niezbędne do ustalenia sytuacji rodzinnej, materialnej, stanu zdrowia. Pracownik socjalny może również prosić o złożenie oświadczenia o posiadanym stanie majątkowym. Odmowa złożenia takiego oświadczenia może być podstawą do odmowy przyznania świadczenia. W razie wystąpienia dysproporcji pomiędzy wysokością dochodu udokumentowanego przez osobę / rodzinę ubiegającą się o przyznanie pomocy społecznej, a rzeczywistą sytuacją majątkową stwierdzoną przez pracownika socjalnego, można odmówić przyznania świadczeń z pomocy społecznej.

 

3. Termin i sposób załatwienia wniosku o pomoc.

Przyznanie świadczeń z pomocy społecznej następuje w formie decyzji administracyjnej.

Od decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce w terminie do 14 dni od dnia wydania decyzji za pośrednictwem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Goworowie. GOPS ponownie analizuje ww. sprawę, może zmienić własną decyzją lub  przesłać odwołanie wraz z aktami sprawy organowi odwoławczemu w terminie 7 dni od dnia, w którym otrzymał odwołanie. Załatwianie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania (art. 35 KPA).

 

4. Realizacja przyznanego świadczenia.

Zakres przyznanej pomocy jest zależny od wielu czynników, a w szczególności wynika z indywidualnej sytuacji każdej osoby lub rodziny, a także od możliwości finansowych GOPS. Musi być przy tym zgodny z celami pomocy społecznej. Pracownik socjalny po przeprowadzeniu wywiadu zaproponuje pomoc, która jest możliwa do udzielenia w danym przypadku i uzasadniona sytuacją osoby lub rodziny występującej o pomoc.

Osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej zobowiązane są do współpracy z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu swojej trudnej sytuacji życiowej.

 

Brak współdziałania, a w szczególności:

  • odmowa zawarcia kontraktu socjalnego, lub niedotrzymanie jego postanowień,
  • nieuzasadniona odmowa podjęcia zatrudnienia, innej pracy zarobkowej przez osobę bezrobotną lub wykonywania prac społecznie użytecznych,
  • nieuzasadniona odmowa podjęcia leczenia odwykowego przez osobę uzależnioną,
  • marnotrawienie przyznanych świadczeń

stanowią podstawę do:

  • odmowy przyznania lub ograniczenia świadczeń,
  • wstrzymania świadczeń pieniężnych,
  • przyznania pomocy w formie świadczenia niepieniężnego.