Sekcja Pomocy Niematerialnej
Koordynator pracy socjalnej i środowiskowej, usług opiekuńczych, specjalistycznych usług opiekuńczych, specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, pieczy zastępczej, wolontariatu, grup wsparcia oraz realizacji gminnego programu przeciwdziałania alkoholizmowi, koordynator zatrudnienia z zakresu staży i prac interwencyjnych
Kontakt
Janusz Świderski, Kierownik GOPS
Telefon
29 7614015
Sprawy do załatwienia
Praca socjalna, usługi opiekuńcze, specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi,wolontariat
Zadania
Stanowisko wykonuje w szczególności zadania w zakresie:
- organizacja i prowadzenie opieki nad chorymi i niepełnosprawnymi w domu, a w szczególności świadczenie nadzoru w zakresie podstawowej opieki higieniczno-sanitarnej, pielęgnacji zleconej przez lekarza, zaspokajania potrzeb codzienno-bytowych,
- pozyskiwanie kandydatek do zatrudnienia w charakterze opiekunek środowiskowych, pielęgniarek środowiskowych i realizatorów specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
- wdrażanie do obowiązków opiekunek środowiskowych, świadczących usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze,
- nadzór i kontrolę środowiskową nad jakością sprawowanych usług opiekuńczych, specjalistycznych usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
- podejmowanie działań odnośnie zgłaszanych przez pracowników socjalnych spraw, w których występują problemy związane z alkoholizmem, przemocą, chorobami psychicznymi, bezrobociem itp.,
- organizacja pracy wolontariatu,
- aktywizacja środowiska,
- kontakt z policją, sądem i innymi instytucjami,
- kontakt z lekarzem pierwszego kontaktu, poradnią zdrowia psychicznego i poradnią leczenia uzależnień,
- nadzór nad wykonywaniem prac społecznie-użytecznych,
- współpracę z organizacjami pozarządowymi, klubami seniora, grupami wsparcia i grupami samopomocowymi,
- pozyskiwanie funduszy pozabudżetowych i pomocy rzeczowej na rzecz klientów pomocy społecznej,
- prowadzenie merytorycznego nadzoru nad pracą środowiskową pracowników socjalnych,
- zatwierdzanie indywidualnych wniosków o przyznanie klientom pomocy w formach określonych w ustawie o pomocy społecznej,
- prowadzenie kontroli wewnętrznej nad pracownikami socjalnymi, osobami sprawującymi usługi opiekuńcze, specjalistyczne usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
- nadzór merytoryczny nad pracą pracowników Działu Pomocy Społecznej,
- sporządzanie sprawozdań w uzgodnieniu z pracownikami socjalnymi i pracownikiem ds. sekcji świadczeń,
- prowadzenie spraw indywidualnych w formie papierowej i elektronicznej,
- zastępstwo w czasie nieobecności Kierownika i wydawanie decyzji administracyjnych z zakresu pomocy społecznej,
- przetwarzanie danych osobowych gromadzonych w związku z realizacją przydzielonych obowiązków pracowniczych oraz zachowanie szczególnej staranności w trakcie wykonywania operacji przetwarzania danych osobowych w celu ochrony interesów osób, których one dotyczą,
- inne zadania zlecone przez Kierownika.
Realizator specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi
Kontakt
Magdalena Rabuczewska, Specjalista pracy z rodziną
Telefon
29 7614015
Sprawy do załatwienia
Specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Zadania
Stanowisko wykonuje w szczególności zadania w zakresie:
- uczenie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia, w tym zwłaszcza:
- kształtowanie umiejętności zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych i umiejętności społecznego funkcjonowania, motywowanie do aktywności, leczenia i rehabilitacji, prowadzenie treningów umiejętności samoobsługi i umiejętności społecznych oraz wspieranie, także w formie asystowania w codziennych czynnościach życiowych, w szczególności takich jak:
- samoobsługa, zwłaszcza wykonywanie czynności gospodarczych i porządkowych, w tym umiejętność utrzymania i prowadzenia domu,
- dbałość o higienę i wygląd,
- utrzymywanie kontaktów z domownikami, rówieśnikami, w miejscu nauki i pracy oraz ze społecznością lokalną,
wspólne organizowanie i spędzanie czasu wolnego, - korzystanie z usług różnych instytucji;
- interwencje i pomoc w życiu w rodzinie, w tym:
- pomoc w radzeniu sobie w sytuacjach kryzysowych - poradnictwo specjalistyczne, interwencje kryzysowe, wsparcie psychologiczne, rozmowy terapeutyczne,
- ułatwienie dostępu do edukacji i kultury,
- doradztwo, koordynacja działań innych służb na rzecz rodziny, której członkiem jest osoba uzyskująca pomoc w formie specjalistycznych usług,
- kształtowanie pozytywnych relacji osoby wspieranej z osobami bliskimi,
- współpraca z rodziną - kształtowanie odpowiednich postaw wobec osoby chorującej, niepełnosprawnej,
- pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, w tym:
- w uzyskaniu świadczeń socjalnych, emerytalno-rentowych,
- w wypełnieniu dokumentów urzędowych;
- wspieranie i pomoc w uzyskaniu zatrudnienia, w tym zwłaszcza:
- w szukaniu informacji o pracy, pomoc w znalezieniu zatrudnienia lub alternatywnego zajęcia, w szczególności uczestnictwo w zajęciach warsztatów terapii zajęciowej, zakładach aktywności zawodowej, środowiskowych domach samopomocy, centrach i klubach integracji społecznej, klubach pracy,
- w kompletowaniu dokumentów potrzebnych do zatrudnienia,
- w przygotowaniu do rozmowy z pracodawcą, wspieranie i asystowanie w kontaktach z pracodawcą,
- w rozwiązywaniu problemów psychicznych wynikających z pracy lub jej braku;
- pomoc w gospodarowaniu pieniędzmi, w tym:
- nauka planowania budżetu, asystowanie przy ponoszeniu wydatków,
- pomoc w uzyskaniu ulg w opłatach,
- zwiększanie umiejętności gospodarowania własnym budżetem oraz usamodzielnianie finansowe;
- kształtowanie umiejętności zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych i umiejętności społecznego funkcjonowania, motywowanie do aktywności, leczenia i rehabilitacji, prowadzenie treningów umiejętności samoobsługi i umiejętności społecznych oraz wspieranie, także w formie asystowania w codziennych czynnościach życiowych, w szczególności takich jak:
- pielęgnację - jako wspieranie procesu leczenia, w tym:
- pomoc w dostępie do świadczeń zdrowotnych,
- uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt lekarskich, badań diagnostycznych,
- pomoc w wykupywaniu lub zamawianiu leków w aptece,
- pilnowanie przyjmowania leków oraz obserwowanie ewentualnych skutków ubocznych ich stosowania,
- w szczególnie uzasadnionych przypadkach zmiana opatrunków, pomoc w użyciu środków pomocniczych i materiałów medycznych, przedmiotów ortopedycznych, a także w utrzymaniu higieny,
- pomoc w dotarciu do placówek służby zdrowia,
- pomoc w dotarciu do placówek rehabilitacyjnych;
- rehabilitację fizyczną i usprawnianie zaburzonych funkcji organizmu w zakresie nieobjętym przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych:
- zgodnie z zaleceniami lekarskimi lub specjalisty z zakresu rehabilitacji ruchowej lub fizjoterapii,
- współpraca ze specjalistami w zakresie wspierania psychologiczno-pedagogicznego i edukacyjno-terapeutycznego zmierzającego do wielostronnej aktywizacji osoby korzystającej ze specjalistycznych usług;
- pomoc mieszkaniową, w tym:
- w uzyskaniu mieszkania, negocjowaniu i wnoszeniu opłat,
- w organizacji drobnych remontów, adaptacji, napraw, likwidacji barier architektonicznych,
- kształtowanie właściwych relacji osoby uzyskującej pomoc z sąsiadami i gospodarzem domu;
- zapewnienie dzieciom i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi dostępu do zajęć rehabilitacyjnych i rewalidacyjno-wychowawczych, w wyjątkowych przypadkach, jeżeli nie mają możliwości uzyskania dostępu do zajęć, o których mowa w art. 7 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego;
- przetwarzanie danych osobowych gromadzonych w związku z realizacją przydzielonych obowiązków pracowniczych oraz zachowanie szczególnej staranności w trakcie wykonywania operacji przetwarzania danych w celu ochrony interesów osób, których one dotyczą;
- inne zadania zlecone przez Kierownika.
Stanowisko opiekunki środowiskowej
Kontakt
Iwona Dąbkowska, Opiekunka środowiskowa
Małgorzata Orłowska, Opiekunka środowiskowa
Telefon
29 7614015
Sprawy do załatwienia
Usługi opiekuńcze.
Zadania
Stanowisko wykonuje w szczególności zadania w zakresie:
- sprawowanie opieki nad chorymi i niepełnosprawnymi w ich domach w zakresie podstawowej opieki higieniczno-sanitarnej i pielęgnacji zleconej przez lekarza,
- pomoc osobie, u której sprawowane są usługi w zaspakajaniu codziennych potrzeb życiowych,
- nadzór nad przyjmowanymi lekami oraz realizację drobnych zabiegów pielęgnacyjnych,
- realizację codziennych zakupów i przygotowywanie posiłków,
- utrzymywanie w czystości chorego i jego otoczenia,
- kontakt z lekarzem rodzinnym, pielęgniarką środowiskową i pracownikiem socjalnym,
- zapewnienie (w miarę możliwości) kontaktu z otoczeniem i rodziną,
- prowadzenie comiesięcznej kontrolki usług,
- przetwarzanie danych osobowych gromadzonych w związku z realizacją przydzielonych obowiązków pracowniczych oraz zachowanie szczególnej staranności w trakcie wykonywania operacji przetwarzania danych w celu ochrony interesów osób, których one dotyczą,
- inne zadania zlecone przez Kierownika.
Stanowisko konsultanta ds. uzależnień
Kontakt
Agata Podmostko, Konsultant ds. uzależnień i przemocy w rodzinie
Telefon
29 7614015
Sprawy do załatwienia
Punkt konsultacyjny ds. uzależnień i przemocy w rodzinie.
Zadania
Stanowisko wykonuje w szczególności zadania w zakresie:
- realizacja gminnego programu przeciwdziałania alkoholizmowi zatwierdzonego corocznie przez Radę,
- realizacja ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii,
- realizacja ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
- prowadzenie punktu konsultacyjnego ds. uzależnień i przemocy w rodzinie,
- motywowanie osób uzależnionych do podjęcia leczenia odwykowego, wspieranie trzeźwości po leczeniu odwykowym,
- współpraca z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Goworowie,
- współpraca z lekarzem rodzinnym, pielęgniarką środowiskową, pracownikiem socjalnym, pedagogiem szkolnym, asystentem rodziny, policją, sądem,
- prowadzenie programów edukacyjnych w szkołach, wywiadówek terapeutycznych z rodzicami, nauczycielami i młodzieżą,
- prowadzenie akcji informacyjnej o uzależnieniach w Gminie,
- prowadzenie analizy stanu potrzeb w zakresie uzależnień,
- wykonywanie innych zadań wynikających z zapobiegania i rozprzestrzeniania się problemu alkoholowego i narkomanii w Gminie,
- sporządzanie sprawozdań i informacji z prowadzonej działalności w Punkcie Konsultacyjnym ds. uzależnień i przemocy w rodzinie,
- zachowanie tajemnicy służbowej w trakcie zatrudnienia i po jego ustaniu,
- przetwarzanie danych osobowych gromadzonych w związku z realizacją przydzielonych obowiązków pracowniczych oraz zachowanie szczególnej staranności w trakcie wykonywania operacji przetwarzania danych w celu ochrony interesów osób, których one dotyczą,
- inne zadania zlecone przez Kierownika.